mandag den 29. februar 2016

Fra det sublime, til det grimme.

Fra det sublime, til det grimme For at kunne skildre grimhed, har man brug for at vide, hvad skønhed er, så de kan sættes i kontrast til hinanden. Vi har brug for modsætninger, for at kunne definere, hvad der er smukt eller grimt. Eksempelvis ville himlen aldrig lyde lige så fantastisk, hvis ikke der var et modspil fra helvede.

De fleste mennesker er af den opfattelse, at kunst skal være noget smukt, men det er ofte langt fra virkeligheden. I dag er det vigtigste at være anderledes og forbløffe tilskueren, men samtidig at sende et budskab, eller udtrykke sin holdning. Kunst har mange forskellige formål, alt efter, hvor det er placeret henne. I kirken skal kunsten helst være guddommelig og smukt, og have en positiv effekt på folk, hvor imod at det der udstilles på museer ofte er anderledes eller ligefrem forvirrende.


Ni bidrag til kritikken af den økonomiske og selvopfyldende æstetik af  Claus Carstensen
"De unge Vilde præsenterede et nyt kunstsyn, som stillede sig kritisk overfor den traditionelle opfattelse af maleri og skulptur, hvilket billedet her vidner om. Materialer som skumgummi og twist, muligvis rester fra den kunstneriske arbejdsproces, hører ikke normalt til i kunstens verden, men ved så at sige at ophøje dem til kunst, stiller Carstensen spørgsmålet om, hvornår et materiale slipper sin brugsværdi og opnår en æstetisk værdi i stedet."
Hvad var vi bange for?

  • Slutningen af 1700-tallet: det gotiske skræklitteratur (døden, det mystiske og irrationelle)
  • Første halvdel af 1800-tallet: Frankensteins monster, vampyrer (videnskaben og moralsk forfald)
  • Anden halvdel af 1800-tallet: Dr. Jekyll og Mr. Hydes, Dracula (menneskets dobbeltnatur, Darwin)
  • Slutningen af 1800-tallet: Science fiction, rumvæsener (industrialiseringen, mekaniseringen)
  • Krigstiden: Virkelighedens verden var forfærdelig nok
  • 1950'erne: Invasioner af marsmænd og slimede væsner (udefrakommende trusler)
  • !960'erne og 70'erne: Carrie, Rosemary's baby (menneskets løgnagtige maske, besættelse, menneskets dobbeltnatur)
  • 1990'erne: Buffy, Scream (Ironiske film og serier)
  • 00'erne: Twilight (vampyrbølgens dæmonisering og æstetisering af drifterne)
  • 10'erne: Zombie-invasion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar